Arrivés à Helsinki, nos six élèves se sont rendus dans leur ville de stage :  Tampere, malheureusement pas de neige pour les accueillir.

Voici leurs premières impressions :

« The temperature is not very cold between -1°C and 6°C. No snow ; It’s not normal in Helsinski. Finnish people are very respectful. In France everyone cross roads at the red light (traffic lights) but in Finland people wait.

In shops, we can find bear paté »

« Some cars are equipped with big headlights to see better at night and avoid wild animals. Life in Finland is expensive.

Days are short because the sun rises at 9:00 a.m and the sun goes down at 3: 30 p.m. »

Louis

« Despite the lack of snow, the first week-end in Helsinki went really well. The first night, we discovered some culinary traditions in restaurants and markets, such as bear pate, rendeer. Last Sunday we visited Suomenlinna island, a forteress. The temperature we felt on the coasts of the island (1°C with wind).

Finnish people speak English very well.

The particularity of Finland in this month of January is that the sun sets around 3:30 p.m.

Life on site near the accommodation is quite expensive »

Tanguy

« We have been in Finland for 2 days now and i’m going to talk about my first impressions.

First, I can see that Finnish people are more quiet than the french.

Peace is king and it’s one of the principal things which makes Finland a happy country.

Food is very different but it’s good.

The climate is rather cold and the days are very short (approximatively 6 or 7 hours), at 4p.m., night is here »

Hugo

« Samedi, nous sommes arrivés à Helsinki vers 13H30, ça nous a permis de visiter la capitale. Dimanche matin nous avons pris le bateau pour aller sur une île près de Helsinki. Quand on est arrivé là-bas, j’ai bien aimé me balader sur l’île. Nous sommes passés par des grottes et j’ai bien aimé cette sortie. Ensuite nous avons pris le car de Helsinki pour Tampere. Arrivés là-bas, Thomas nous a récupérés à la gare et nous a expliqués comment ça allait se dérouler pour nous déposer. Nous sommes arrivés les premiers avec madame Nothommes et nous avons visité l’appartement. Puis nous avons fait l’organisation des courses. Le soir nous avons noté toutes nos dépenses sur un document et mis les tickets dans une enveloppe. Lundi, nous sommes allés chez Flying Tiger où nous sommes en stage. Avant , nous avons déposé chaque personne à son lieu de stage. Thomas a expliqué à tout le monde comment et où prendre le bus. Avec la prof , on était un peu stressées pour le premier jour du stage. Lorsqu’on est arrivé, les employés, Jonne et Linda nous ont accueilli et nous avons fait le tour du magasin et de la réserve. Ensuite, ils nous ont donné chacun une mission et dès qu’on avait terminé ou besoin de quelque chose, ils étaient toujours là. Bilan des trois jours : une très belle expérience avec les garçons et les profs super sympas qui va rester graver dans ma tête…. juste un petit regret : il n’y a pas de neige pour le moment ». Adeline

Le compte rendu d’Adeline sur son stage

« Finlande is a very beautiful country. It’s a little sad right now because it has no snow. Finnish life is very quiet. Finnish are very respectful for example they don’t cross roads when the light is red at the pedestrian crossing.

In small shops, products are in self-service and Finnish don’t steal them. There are slot machines in shops ».

Yoann

Pour en découvrir un peu plus sur leurs découvertes, cliquez sur le lien suivant

Les stages de nos élèves